Podstawowe techniki gitarowe

Staccato

W grze staccato dźwięki są wyraźnie od siebie oddzielone, słychać krótkie pauzy między nimi. Po zagraniu danego dźwięku, należy palca oderwać i dopiero położyć tego samego lub kolejnego palca na innym progu a następnie wykonać szarpnięcie. Technika mimowolnie wykorzystywana przez początkujących gitarzystów.


 

Legato

Kolejne dźwięki trzeba tutaj zagrać tak, aby nie było słychać między nimi jakiejkolwiek pauzy. Jest kilka sposobów wykonywania tej techniki na gitarze:


1. Przechodząc ze struny na strunę – trzeba tutaj uważać żeby nie stłumić dźwięku poprzedniego zanim zagramy dźwięk na kolejnej strunie. Ma to zastosowania głównie w graniu akordowym.

2. Na jednej strunie – polega na odpowiednim kostkowaniu i synchronizacji obydwu rąk tak aby w momencie położenie palca na progu jednocześnie szarpnąć ją kostką lub palcem.

3. Wykorzystując takie techniki jak hammer-on, pul-off czy tapping.

 

Hammer-on

Technika, która polega na zagraniu tylko pierwszego dźwięku na określonym progu, a kolejny dźwięk już bez szarpania struny uzyskasz energicznie uderzając opuszkiem, któregoś z palców lewej dłoni na wyżej położonym progu tej samej struny.


hammer on - Podstawowe techniki gitarowe hammer - Podstawowe techniki gitarowe

 

Pull-of

Polega na oderwaniu palca z danego progu po zagraniu dźwięku ale w taki sposób aby struna została jednocześnie szarpnięta przez opuszek tego palca. Uzyskasz w ten sposób dźwięk progu niższego, na którym wcześniej powinieneś przygotować odpowiedniego palca.

pull off%252520gtp - Podstawowe techniki gitarowe pull off%252520st - Podstawowe techniki gitarowe

Tryl

Jest to połączenie techniki gitarowej hammer-on oraz pull-of. Polega na szybkim i naprzemiennym graniu dwóch dźwięków przez wykorzystanie obydwu wcześniej wymienionych technik.


tryl%252520gtp - Podstawowe techniki gitarowe tryl%252520zw - Podstawowe techniki gitarowe

 

Slide (ślizg, glisando)

Najprościej mówiąc polega na ślizgu palca z jednego progu do drugiego. Zagrywamy tylko pierwszy dźwięk a kolejny uzyskujemy przez przesunięcie palca wzdłuż gryfu. Są cztery sposoby wykonania tej techniki.

1. Ślizg zmienny – wykonujemy uderzenie na danym progu i przesuwamy palec do progu docelowego bez zagrywania go. Ślizg można wykonać w górę (schemat 1) oraz w dół (schemat 2).


slide%2525201%252520gtp - Podstawowe techniki gitarowe slide%2525201%252520zw - Podstawowe techniki gitarowe
slide%2525201a%252520gtp - Podstawowe techniki gitarowe slide%2525201a%252520zw - Podstawowe techniki gitarowe

 

2. Ślizg legato – uderzamy pierwszy dźwięk, przesuwamy palec do progu docelowego i zagrywamy go. Ślizg można wykonać w górę (schemat 1) oraz w dół (schemat 2).


slide%2525202%252520gtp - Podstawowe techniki gitarowe slide%2525202%252520zw - Podstawowe techniki gitarowe
slide%2525202a%252520gtp - Podstawowe techniki gitarowe slide%2525202a%252520zw - Podstawowe techniki gitarowe

 

3. Ślizg od dołu do progu (1 schemat) lub od progu do dołu (2 schemat). Nie ma tutaj określonego konkretnego progu, od którego wykonujemy ślizg do progu docelowego.


slide%2525203%252520gtp - Podstawowe techniki gitarowe slide%2525203%252520zw - Podstawowe techniki gitarowe
slide%2525204%252520gtp - Podstawowe techniki gitarowe slide%2525204%252520zw - Podstawowe techniki gitarowe

 

4. Ślizg od progu do dołu (1 schemat) lub od progu do góry (2 schemat). Od odpowiedniego progu wykonujemy ślizg do progu nie określonego


slide%2525205%252520gtp - Podstawowe techniki gitarowe slide%2525205%252520zw - Podstawowe techniki gitarowe
slide%2525206%252520gtp - Podstawowe techniki gitarowe slide%2525206%252520zw - Podstawowe techniki gitarowe

 

Vibrato

Czyli wprawienie strunę w drgania (wibracje) przez położenie, któregoś z palców na progu i wykonywaniu nim odpowiednio szybkich ruchów. Trzeba sobie tutaj uświadomić, że vibrato głównie uzyskujemy dzięki odpowiedniej pracy nadgarstka. Rozróżniamy 2 rodzaje vibrata jeśli chodzi o techniki gry na gitarze:


1. Wzdłuż gryfu – energicznie wykonujemy ruchy którymś z palców na przemian w lewo i prawo.

2. W poprzek gryfu – vibrato bardziej intensywne, używane zwłaszcza przez gitarzystów elektrycznych to wzbogacenia techniki podciągnięcia. Ruch odbywa się tutaj w górę i w dół.

vibrato%252520gtp - Podstawowe techniki gitarowe vibrato%252520zw - Podstawowe techniki gitarowe

 

Tapping

Technika gitarowa wykorzystywana głównie przez gitarzystów elektrycznych do gry solowej, choć na gitarze akustycznej również jest używana. Polega na graniu dźwięków legato poprzez energiczne uderzenia i odrywanie palców lewej jak i prawej dłoni na progach. Inaczej mówiąc jest to połączenie techniki hammer-on i pull-off z tym, że angażujemy tutaj dodatkowo prawą rękę, która również gra dźwięki na gryfie odpowiednio uderzając, najczęściej palcem wskazującym na progach.


tapping%252520gtp - Podstawowe techniki gitarowe tapping%252520zw - Podstawowe techniki gitarowe

 

Band (podciągnięcie)

Technika, która wymaga dużej precyzji od gitarzysty, ponieważ źle wykonana jest przyczyną fałszowania na gitarze. Polega na właściwym podciągnięciu struny w poprzek gryfu, w taki sposób aby dźwięk był wyższy odpowiednio o pół lub cały ton, czasami również o ćwierćtonu.

 

1. Podciągnięcie całotonowe.

band%252520full%252520gtp - Podstawowe techniki gitarowe band%252520full%252520zw - Podstawowe techniki gitarowe

 

2. Podciągnięcie półtonowe

band%252520pol%252520gtp - Podstawowe techniki gitarowe band%252520pol%252520zw - Podstawowe techniki gitarowe

Podciągnięcie wykonuje się właściwie palcem serdecznym (3) ale z uwagi na to, że sam palec jest za słaby aby wykonać ową technikę pomagamy sobie również palcem wskazującym (1) oraz środkowym (2). Struny wiolinowe podciąga się do góry natomiast basowe do dołu.

Zwróć uwagę jaką grasz skalę, ponieważ jeśli kolejny dźwięk skali jest oddalony o cały ton a ty zagrasz podciągnięcie półtonowe to w połączeniu z akompaniamentem powstanie fałsz.

Aby określić czy podciągnięcie zostało właściwie wykonane najlepiej przed wykonaniem owej techniki zagrać dźwięk, do którego chcesz podciągnąć a dopiero wykonać podciągnięcie. W obydwu przypadkach wysokość dźwięku musi być taka sama. Techniki gitarowe bez podciągnięcia nie mają bytu.

 

Innymi odmianami podciągnięcia struny są:

Pre-band and relase – Przed uderzeniem struny należą ją najpierw podciągnąć o określoną wysokość, a po zagraniu dźwięku opuścić do pozycji wyjściowej


band%252520relase%252520gtp - Podstawowe techniki gitarowe band%252520relase%252520zw - Podstawowe techniki gitarowe

Band and release – Szarpnięcie i podciągnięcie struny o określoną wysokość a następnie opuszczenie jej do pozycji wyjściowej.

band%252520and%252520relase%252520gtp - Podstawowe techniki gitarowe band%252520and%252520relase%252520zw - Podstawowe techniki gitarowe

 

Flażolet naturalny

Granie tą techniką wymaga dość dobrej sprawności manualnej oraz odpowiedniego wyczucia. Polega na delikatnym umieszczeniu opuszka któregoś z palców lewej dłoni na strunie dokładnie tuż nad progiem (nie dociskamy go do gryfu), następnie strunę na której chcemy wykonać flażolet należy szarpnąć i jednocześnie oderwać palca. Najbardziej wyraziste flażolety usłyszymy dotykając delikatnie struny na progu IV, V, VII czy XII progu. Bardzo często się mówi, że czym flażolety naturalne są głośniejsze i mają bardziej wyrazistą barwę tym gitara jest lepszej jakości.


flazolet%252520nat%252520gtp - Podstawowe techniki gitarowe flazolet%252520nat%252520zw - Podstawowe techniki gitarowe

 

Muffled strings

Bardzo prosta technika gitarowa, która polega na wytłumieniu strun delikatnie dotykając je palcami lewej ręki. Używana głównie przy wykonywaniu bicia, tworzy charakterystyczny perkusyjny efekt.


muffled%252520strings%252520gtp - Podstawowe techniki gitarowe muffled%252520strings%252520zw - Podstawowe techniki gitarowe

 

Palm mutting

Technika, która polega na odpowiednim tłumieniu strun krawędzią dłoni prawej ręki tuż przy mostku, podczas gdy ta sama ręka wykonuje kostkowanie. Odległość na jaką należy położyć dłoń od mostka na strunach nie jest sprecyzowana, gdyż wszystko zależy od efektu jaki chcemy osiągnąć ale zazwyczaj jest to odległość paru milimetrów. Musisz eksperymentować aby osiągnąć zadowalający cie efekt


Palm%252520muting%252520gtp - Podstawowe techniki gitarowe Palm%252520muting%252520zw - Podstawowe techniki gitarowe

 

Pick slide

Ślizg krawędzią kostki po strunie. Technika używana głównie przez gitarzystów metalowych, wykonywana najczęściej na mocno przesterowanej gitarze.


pick%252520slide - Podstawowe techniki gitarowe

Subscribe
Powiadom o
guest
3 komentarzy
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Zenek P.

Witam
Czy bylaby jeszcze mozliwosc pokazania na takim filmiku techniki pull off?
Chcialbym dobrac sie do ” Desperado” , a tam oprocz hammer on potrzebny jest tez pull off. Nie wiem jak to wykonac poki co .Hammer on to tez sa poczatki u mnie , wiec latwo nie bedzie, ale na poczatku wszystko jest trudne. Pozdrawiam.

Mario

Super opisane i z filmikami dobra robota napewno się przyda takim noobkom jak ja 🙂