W tej lekcji otrzymujesz nieco inny harmonogram ale zasada działania jest identyczna jak w tym poprzednim, z tym że skrócił się nam czas jego wykonywania do 1 tygodnia. Możesz wykonywać ćwiczenia w takiej kolejności jak poniżej lub wydłużyć ten czas do 2 tygodni jeśli stwierdzisz, że jeden dzień to jest za mało abyś w miarę opanował materiał.
A
W poprzedniej lekcji rozgrzewaliśmy tylko lewą rękę, natomiast tutaj już zsynchronizujemy obydwie dłonie. Będziemy łączyli palce tym razem w pary, odpowiednio 1 i 2 palec, 2 i 3 oraz 3 i 4. Na filmie pokaże Ci 2 sposoby szarpania strun za pomocą palców, jednak bardziej skup się na pierwszym, ponieważ symuluję granie kostką, co bardzo przyda się w lekcji kolejnej. Szarpanie przedstawione w 2 części jest używane głównie po to, aby pełniej zapanować nad dynamiką dźwięków (głośno-cicho) i jest używane na większym etapie zaawansowania gitarowego.
INFORMACJA: Ponieważ przyszłej lekcji będziemy już używali kostki gitarowej (piórka), świetnie by było, abyś się w nią zaopatrzył jeśli jeszcze jej nie masz. W jej wyborze pomocny może być artykuł: „Jaką kostkę wybrać do gitary?„. Gdybyś nie chciał kupować kostki to nie ma problemu, ponieważ w kolejnej lekcji pokażę Ci jak ją zrobić domowym sposobem.
B-1
Wykonuj 1 szarpnięcie struny na każdy klik metronomu. Zanim zaczniesz akcentować pierwszy dźwięk (zagrać go głośniej niż pozostałe 2), najpierw skup się na tym aby grać ćwiczenie równo.Metronom ustaw początkowo na 70 BPM i w kolejnych sesjach treningowych zwiększaj je o 10 BMP, aż dojdziesz do tempa 100 BPM.
B-2
Ćwiczenie bliźniaczo podobne do poprzedniego. Akcent w tym ćwiczeniu również przypada na 1 dźwięk, ale liczymy tym razem do 4. Metronom ustaw na 80 BPM, również w tym przypadku doskonale by było, abyś doszedł do tempa 100 BPM.
INFORMACJA: Wartości gdzie gramy dźwięk na każde uderzenie metronomu będziemy nazywali ĆWIERĆNUTAMI.
W tej lekcji przećwiczysz chwyty poznane ostatnio tzn. a-moll oraz E-dur. Dodatkowo poznasz nowy chwyt d-moll, zapisywany często jako sama, mała litera „d”.
C-1
Zapoznaj się z nowym chwytem, zobacz ja go prawidłowo złapać. Jest to dosyć trudny akord, zwłaszcza dla osób, które mają małe dłonie. Może minąć parę tygodni zanim nauczysz się go swobodnie łapać. W kolejnej lekcji będzie okazja, aby go jeszcze bardziej wyćwiczyć, ale do tego momentu skup się spokojnie na tym ćwiczeniu.
C-2.
Połącz teraz d-moll z chwytami a-moll oraz E-dur w kolejności: a, d, a, E. Wykorzystamy tu metodę „123„. Te linie i cyferki poniżej to tabulatura gitarowa. W kolejnych lekcjach dowiesz się jak ją dokładnie czytać, a póki co może sam spróbujesz rozszyfrować co mogą oznaczać poszczególne kolumny cyfr? 🙂
C-3
W tym ćwiczeniu chciałbym, abyś skupił się tylko na prawej dłoni. Tak jak w lekcji poprzedniej, struny delikatnie tłumimy lewą ręką. Bicie prawą ręką nie jest tutaj wbrew pozorom takie łatwe, ponieważ każdy ruch musi być dość szybki i osadzony. Staraj się, aby zachować równe wartości rytmiczne pomiędzy kolejnymi uderzeniami, maksymalnie synchronizując ruchy dłonią raz na dół w struny basowe (3 najgrubsze) i 2 razy do góry w struny wiolinowe (najcieńsze). Chciałbym abyś podczas wykonywania bicia równocześnie na głos liczył do 3 (liczenie na głos wprowadź po uprzednim wyćwiczenia samego bicia).
C-4
No i teraz do poznanego bicia dołóż wcześniej trenowane chwyty (a, d, a, E) w dokładnie takiej samej kolejności. Na początku naturalnie wskazane jest, abyś się zatrzymywał nieco dłużej między każdą zmianą akordu, ale dąż do tego, aby zmiany były coraz płynniejsze. Słuchacz docelowo nie może wyczuć, że się zatrzymujesz – do tego będziesz zmierzał podczas kolejnych tygodni.
Aby najszybciej nauczyć się ćwiczenia rozbij je na następujące etapy:
I – Zagraj każdy takt osobno skupiając się na poprawności. Skontroluj czy prawa ręka uderza we właściwe struny, a lewa ręka czy przyciska dobrze we wszystkie progi nie tłumiąc innych strun. Każdy z taktów zagraj po kolei 10 razy.
II – Ćwicz tylko takty 3 i 4, a więc graj je w kółko, aby uzyskać większą płynność zmiany.
III – Ćwicz tylko takty 1 i 2. Zanim zaczniesz grać grać właściwe ćwiczenie wykonaj na sucho zmiany między chwytami a i d (ok. 20 zmian).
IV – Ćwiczenie trenuj w całości w bardzo wolnym tempie, np. takim, że w tempie 40 BPM grasz jedno uderzenie w struny na każdy klik metronomu (skorzystaj z metronomu umieszczonego w dziale RYTMIKA). Nie forsuj tempa zbyt szybko, najlepiej jeśli w ciągu jednego dnia ćwiczeń nie przekroczysz tempa o 20 BPM większego od bazowego.
W tej lekcji nauczysz się piosenki „Gdybym miał gitarę”. Mamy tutaj 3 chwyty a-moll, E-dur oraz d-moll, mam nadzieję, że dobrze masz już wszystkie przegrane 🙂 Ta lekcja to również bardzo dobry moment, aby spróbować jednocześnie grać na gitarze i śpiewać, ale zanim się za to zabierzesz przynajmniej 2 dni poświęć na naukę samej gry. Celowo napisałem „spróbować” przy dokładaniu wokalu, ponieważ tak naprawdę będzie to bardziej przymiarka, oswojenie się z nowym trudnym elementem. Chciałbym, żebyś nie łączył na razie wokalu z gitarą tak jak ja to robię na filmie, czyli z z wykorzystaniem właściwego bicia.
a
Gdybym miał gitarę
E a
To bym na niej grał
d a
Opowiedziałbym o swej miłości |
E a | x2
Którą przeżyłem sam . |
a
A wszystko te czarne oczy
E a
Gdybym ja je miał
d a
Za te czarne, cudne oczęta |
E a | x2
Serce, dusze bym dał. |