Dźwięki na gryfie gitary

Aby nie traktować gitary tyko i wyłącznie przedmiotowo ważne jest aby w miarę dobrze wiedzieć gdzie jaki dźwięk leży na gryfie. Przyda ci się to zwłaszcza podczas nauki improwizacji czy budowania nowych akordów ale nie tylko. Nie ucz się
jednak tego wszystkiego od razu, stopniowo przyswajaj dźwięki próg po progu.

Za chwilę pokaże metody, dzięki którym okaże się to bardzo łatwe. Staraj się wykonywać punkty po kolei bo tylko to da ci gwarancje szybkiej i skutecznej nauki. Jak za chwilę zauważysz, dźwięki na gryfie podpisane są tylko do XII progu. To w zupełności wystarcza na początek ale dobrze wiedzieć, że znajdując się na XII progu tworzymy jakby nowy gryf i schemat dźwięków na gryfie się powtarza.

 

1. Pierwsza rzecz to znajomość nazw strun pustych, nazwy ich znajdują się po lewej stronie gryfu w granatowych kółkach. Dźwięki na XII progu to dokładnie dźwięki strun pustych.

struny%252520puste Dźwięki na gryfie gitary

 

 

2. Kolejne dźwięki, których się naucz to tych znajdujących się w czerwonych kółkach. Wykorzystujemy je jak pewnie zauważyłeś(-łaś) przy strojeniu gitary metodą „V progu”.

Gryf%252520strojenie Dźwięki na gryfie gitary

 

 

3. Kolejnych dźwięków, których się nauczysz to dźwięki gamy C-dur z wykorzystaniem strun pustych. Na gamę C-dur wchodzą dźwięki kolejno: c, d, e, f, g, a, h, c.

Gryf%252520C dur Dźwięki na gryfie gitary

 

 

4. Teraz musisz się nauczyć dźwięków gamy C-dur na dwóch najgrubszych strunach tzn. A5 oraz E6, a że struna E6 ma taki sam rozkład dźwięków jak struna E1 to już automatycznie kolejno strunę masz załatwioną.

2%252520struny Dźwięki na gryfie gitary

 

 

5. Kolejny krok nie polega na wkuwaniu dźwięków na pamięć ale zapamiętaniu pewnych schematów, dzięki którym znajdziesz bez problemu dźwięki na pozostałych 3 strunach, tzn. H2, G3 oraz D4.

 

Struna D4

Znając dźwięki na strunie E6 możesz bez problemu odnaleźć interesujący cie dźwięk na strunie D4. Wystarczy, że będąc na określonym progu, na strunie E6 zajdziesz 2 struny niżej i posuniesz się 2 progi w prawo, jest to ten sam dźwięk oddalony o oktawę.

trik%252520na%252520E Dźwięki na gryfie gitary

 

Struna G3

Podobna sprawa wygląda szukając dźwięku na strunie G3. Wystarczy, że jesteś na strunie A5 i tak jak wyżej schodzisz 2 struny niżej i przesuniesz się o 2 progi w prawo.

trik%252520na%252520A Dźwięki na gryfie gitary

 

Struna H2

Abyś znalazł interesujący cie dźwięk na strunie H2 musisz tak jak wyżej za strunę wyjściową wziąć strunę A5, następnie zjechać 3 struny niżej i przesunąć się o 2 progi tym razem w lewo.

trik%252520na%252520H Dźwięki na gryfie gitary

 

 

6. Teraz twoim zadaniem jest szukanie każdego możliwego, losowo wybranego przez ciebie dźwięku gamy C-dur na wszystkich strunach do progu XII włącznie. Dźwięki na strunach E6, A5 i E1 już pewnie znasz, teraz wykorzystując poznane wcześniej metody szukania dźwięków, znajdź je również na pozostałych strunach. Niżej przykład rozmieszczenia dźwięku „c” na gryfie.

wszystkie%252520C Dźwięki na gryfie gitary

 

Gdybyś miał jednak większe problemy z ćwiczeniem, niżej znajduje się ściągawka wszystkich dźwięków gamy C-dur na gryfie do progu XII. Staraj się jednak jak najmniej z poniższego schematu korzystać.

wszystkie%252520Cdur Dźwięki na gryfie gitary

 

7. Ostatnim etap to wypełnienie pozostałych luk na gryfie, powstanie nam skala chromatyczna, w której kolejność dźwięków przebiega następująco:

gama Dźwięki na gryfie gitary

 

Gryf po wypełnieniu brakujących luk będzie teraz wyglądał następująco:

zapelniony%252520gryf Dźwięki na gryfie gitary

 

Jest to zdecydowanie najtrudniejszy etap, nie ma ściśle określonej metody dzięki, której opanujesz dźwięki przejściowe gamy C-dur, tzn. te z końcówką „-is”. Kluczową rzeczą jest bardzo dobre przyswojenie gamy C-dur na całym gryfie, a po drugie wyuczanie się na pamięć skali chromatycznej idąc w górę ale i w dół. Zacznij od nazywania dźwięków na każdej strunie oddzielnie idąc co jeden próg w prawo, następnie cofaj się z powrotem. Możesz przeskakiwać co 2, 3 progi na określonej lub iść skosem. Wykonując jakiekolwiek ćwiczenie gitarowe spróbuj nazywać głośno dźwięki, to również bardzo pomaga. Jeśli nie masz gitary przy sobie możesz wydrukować sobie parę kopii pustego gryfu znajdującego się przy pkt. 1 i losowo wstawiać do niego dźwięki. Metod jest całe mnóstwo, ważne abyś nie uczył się od razu wszystkiego, małymi krokami.

 

Rozpoczynasz przygodę z gitarą? Zapisz się po 3 darmowe lekcje, na które składa się 26  filmów. Nauczysz się w 3 tygodnie 3 popularnych piosenek oraz poznasz ćwiczenia, które zwiększą tempo Twojej nauki o przynajmniej 50%. Zapisuje się!