Aby nie traktować gitary tyko i wyłącznie przedmiotowo ważne jest aby w miarę dobrze wiedzieć gdzie jaki dźwięk leży na gryfie. Przyda ci się to zwłaszcza podczas nauki improwizacji czy budowania nowych akordów ale nie tylko. Nie ucz się
jednak tego wszystkiego od razu, stopniowo przyswajaj dźwięki próg po progu.
Za chwilę pokaże metody, dzięki którym okaże się to bardzo łatwe. Staraj się wykonywać punkty po kolei bo tylko to da ci gwarancje szybkiej i skutecznej nauki. Jak za chwilę zauważysz, dźwięki na gryfie podpisane są tylko do XII progu. To w zupełności wystarcza na początek ale dobrze wiedzieć, że znajdując się na XII progu tworzymy jakby nowy gryf i schemat dźwięków na gryfie się powtarza.
1. Pierwsza rzecz to znajomość nazw strun pustych, nazwy ich znajdują się po lewej stronie gryfu w granatowych kółkach. Dźwięki na XII progu to dokładnie dźwięki strun pustych.
2. Kolejne dźwięki, których się naucz to tych znajdujących się w czerwonych kółkach. Wykorzystujemy je jak pewnie zauważyłeś(-łaś) przy strojeniu gitary metodą „V progu”.
3. Kolejnych dźwięków, których się nauczysz to dźwięki gamy C-dur z wykorzystaniem strun pustych. Na gamę C-dur wchodzą dźwięki kolejno: c, d, e, f, g, a, h, c.
4. Teraz musisz się nauczyć dźwięków gamy C-dur na dwóch najgrubszych strunach tzn. A5 oraz E6, a że struna E6 ma taki sam rozkład dźwięków jak struna E1 to już automatycznie kolejno strunę masz załatwioną.
5. Kolejny krok nie polega na wkuwaniu dźwięków na pamięć ale zapamiętaniu pewnych schematów, dzięki którym znajdziesz bez problemu dźwięki na pozostałych 3 strunach, tzn. H2, G3 oraz D4.
Struna D4
Znając dźwięki na strunie E6 możesz bez problemu odnaleźć interesujący cie dźwięk na strunie D4. Wystarczy, że będąc na określonym progu, na strunie E6 zajdziesz 2 struny niżej i posuniesz się 2 progi w prawo, jest to ten sam dźwięk oddalony o oktawę.
Struna G3
Podobna sprawa wygląda szukając dźwięku na strunie G3. Wystarczy, że jesteś na strunie A5 i tak jak wyżej schodzisz 2 struny niżej i przesuniesz się o 2 progi w prawo.
Struna H2
Abyś znalazł interesujący cie dźwięk na strunie H2 musisz tak jak wyżej za strunę wyjściową wziąć strunę A5, następnie zjechać 3 struny niżej i przesunąć się o 2 progi tym razem w lewo.
6. Teraz twoim zadaniem jest szukanie każdego możliwego, losowo wybranego przez ciebie dźwięku gamy C-dur na wszystkich strunach do progu XII włącznie. Dźwięki na strunach E6, A5 i E1 już pewnie znasz, teraz wykorzystując poznane wcześniej metody szukania dźwięków, znajdź je również na pozostałych strunach. Niżej przykład rozmieszczenia dźwięku „c” na gryfie.
Gdybyś miał jednak większe problemy z ćwiczeniem, niżej znajduje się ściągawka wszystkich dźwięków gamy C-dur na gryfie do progu XII. Staraj się jednak jak najmniej z poniższego schematu korzystać.
7. Ostatnim etap to wypełnienie pozostałych luk na gryfie, powstanie nam skala chromatyczna, w której kolejność dźwięków przebiega następująco:
Gryf po wypełnieniu brakujących luk będzie teraz wyglądał następująco:
Jest to zdecydowanie najtrudniejszy etap, nie ma ściśle określonej metody dzięki, której opanujesz dźwięki przejściowe gamy C-dur, tzn. te z końcówką „-is”. Kluczową rzeczą jest bardzo dobre przyswojenie gamy C-dur na całym gryfie, a po drugie wyuczanie się na pamięć skali chromatycznej idąc w górę ale i w dół. Zacznij od nazywania dźwięków na każdej strunie oddzielnie idąc co jeden próg w prawo, następnie cofaj się z powrotem. Możesz przeskakiwać co 2, 3 progi na określonej lub iść skosem. Wykonując jakiekolwiek ćwiczenie gitarowe spróbuj nazywać głośno dźwięki, to również bardzo pomaga. Jeśli nie masz gitary przy sobie możesz wydrukować sobie parę kopii pustego gryfu znajdującego się przy pkt. 1 i losowo wstawiać do niego dźwięki. Metod jest całe mnóstwo, ważne abyś nie uczył się od razu wszystkiego, małymi krokami.
Dlaczego dźwięki d oraz g w gamie c dur są grane na pustych strunach a nie na progach? Dziękuję za odpowiedzi i pozdrawiam. A jak jest z dźwiękiem h czyli angielskim b gramy go też na pustej strunie czy na progu? Pozdrawiam.
Gama c dur
Trafiłem na to dopiero dzisiaj i mam wrażenie, że parę tygodni straciłem. Bardzo jasno pewne rzeczy wyjaśniasz, może w sposób uproszczony, ale mnie – początkującemu – to bardzo dpowiada
Nareszcie informacje przedstawione w przystępny sposób. Długo szukałam właśnie takich podstaw, ponieważ w większości przypadków natknęłam sie na bardzo niejasny przekaz i treść zdecydowanie nie dla początkujących, chociaż pod takim hasłem były wystawione. Autor skromnie nie rości sobie prawa do nieomylności, bardzo to szanuje i dla mnie liczy się efekt:jeśli zacznę grać, to bez względu na to, w jaki sposob to przedstawil, będę szczęśliwa i zadowolona.
Bardzo Ci dziękuje Kate za ten komentarz 🙂
Artykuł fajny. Proponuję jednak unikać takich sformułowań jak: „…następnie cofaj się z powrotem”. To pleonazm i trochę odwraca uwagę od meritum 🙂
Moze glupie ale mam pytanie. Czy grajac solowke w gamie c dur musze grac dzwieki po kolei cdefgabc czy moge je mieszac np z c ef itd,?
Najpierw graj po kolei dźwięki z góry na dół i odwrotnie, wsłuchuj się w ich brzmienie względem podkładu. Później dopiero staraj się wymieszać dźwięki ale na zasadzie, że staraj się tworzyć jakieś melodie. Mogą być one proste, na 2-3 dźwiękach leżących koło siebie, a następnie dokładaj kolejne stopnie. Możesz spróbować też skakać po dźwiękach ale traktuj to bardziej jako ćwiczenie, żeby np. czysto trafiać w struny. Przy graniu solówek, myśl zawsze melodią.
Nie zapisałeś wszystkiego, gdzie są bemole?
Wiesz co, celowo nie wprowadziłem bemoli, żeby nie namieszać w głowie początkującym gitarzystą. Ale może rzeczywiście, powinienem o nich wspomnieć, żeby pokazać pełny obraz dostępnego materiału dźwiękowego, Dzięki za komentarz.
Nie zawsze „w prawo”. Muzycy nie są wyłącznie praworęczni. Poza tym jest kilka błędów, takich jak: zapisałeś „cie” zamiast „Cię”. 😉 Polecam wysyłać teksty do korektora przed publikacją.
o Ty malkontencie cholerny. ważniejsza jest tu treść merytoryczna niż poprawność ortograficzna. szkoda, że Ty nie zrobiłeś takiego porządnego opracowania. wstydź się.
Mówi się „dziękuję za radę”. 😉 Zero szacunku do osoby, która daje rady. I tak nie mam zamiaru wracać na tę stronę, znalazłam ją przypadkowo i przypadkowo stąd idę.
super!
A dlaczego to się nazywa jako dźwięki gamy Cdurr? A są dźwięki i inny układ na gryfie dźwięków np. gamy Gdurr, Fdurr itd.? Na pierwszy rzut oka to jest bez sensu to moje pytanie, bo gryf jest jeden i strun jest 6 tych samych, ale zasadnicze pytanie dlaczego „Cdurr”?
Nazywam tutaj dźwiękami gamy C-dur, ponieważ wszystkie one wchodzą w jej skład. Przytoczony przez Ciebie, np. G-dur składa się z dźwięków „g, a, h, c, d, e, fis”. A więc dźwięk „fis” się nie pokrywa z gamą C-dur. Gdybym chciał być bardziej precyzyjny to dźwięki gamy C-dur są takie same jak gamy a-moll (a, h, c, d, e, f, g). Gama C-dur jest gamą naturalną, czyli nie ma żadnego podwyższonego ani obniżonego, stąd jest dobrym punktem wyjścia.
Mam jedno pytanie, chodzi mi o literę B, a dokładniej o to że na gryfie literą B oznaczony jest z tego co mi się wydaje A# czyli B=A#, ale w jak weźmiemy pustą strunę H to jest ona nazywana też B czyli B=H. Według mnie nie logiczne, ale przypuszczam że jestem w błędzie, tylko jeszcze nie wiem gdzie 😀 Jakby ktoś mógł mi w tym pomóc, z góry dziękuję za pomoc 😛
No właśnie zamieszanie się bierze się z różnicy notacji europejskiej i amerykańskiej. W europejskiej dźwięki idą C,D,E,F,G,A,H, a w amerykańskiej C,D,E,F,G,A,B. Ta pierwsza (europejska) wprowadziła dużo zamieszania i według mnie jest mniej logiczna niż ta druga, w której jeśli poukładamy dźwięki otrzymamy: A,B,C,D,E,F,G (5 pierwszych liter alfabetu). Wydaje mi się, że ktoś musiał być mocno wstawiony wymyślając notację europejską :P. Także w notacji europejskiej strunę 2 od dołu będziemy nazywać H, a w amerykańskiej – B. Trzeba niestety zwracać uwagę mając daną tabulaturę czy opracowanie w jakiej notacji są one przedstawione. Ja na stronie używam europejskiej, czyli takiej jaka jest… Czytaj więcej »
Chodziło mi bardziej o to dlaczego w skali C-Cis-D-Dis.. jest na końcu A-B-H-C. B i H są traktowane jako dwa oddzielne półtony a chyba jest to, to samo 😀
W notacji europejskiej dźwięk B ma taką samą wysokość jak A#, a dźwięk H jest pół tonu wyżej. W notacji amerykańskiej jest natomiast Bb(B flat), które równa się A#, a pół tonu wyżej jest B.
Zrozumiałem :d Widzę że zapis „europejski” jest w tym miejscu nielogiczny zamiast napisać po prostu tak jak leci A# to się miesza w głowie. Dzięki wielkie 😀
Miałbym jeszcze pytanie dotyczące tego kiedy uczyć się teorii i technik gitarowych.
Czy starać się jak najbardziej wyczuć rytm i grać akordy, a później to wszystko, czy starać się jednocześnie po troch każdego? Bo w sumie do nauki jest dużo i nie wiem za co się zabrać 😀
świetnie tłumaczysz, czytelne schematy i rysunki. Jednym słowem SUPER !